Frågor
och Svar

Frågor och svar

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna. Du är också välkommen att kontakta oss på om du har några andra frågor.

Om ditt panelkonto

Hur blir jag medlem i ICA Kundpanel?

Du kan registrera dig genom att fylla i formuläret här. Medlemskapet är kostnadsfritt och du kan när som helst välja att gå ur ICA Kundpanel.

Hur får jag mitt användarnamn/lösenord?

Du kan få dina inloggningsuppgifter skickade till dig genom att gå in här och fylla i dina uppgifter.

Hur ändrar jag mitt lösenord?

Om du vill uppdatera ditt lösenord loggar du in på ditt panelkonto och klickar på ”DIN PROFIL”. Klicka sedan på ”UPPDATERA PROFIL” och därefter ”Ändra lösenord” så kommer du att kunna välja ett nytt lösenord.

Hur kan jag ändra mina personliga uppgifter?

Du kan ändra dina uppgifter genom att logga in på ditt panelkonto. Dessa uppgifter används för att bestämma vilka undersökningar som skall skickas ut till dig samt till vilket konto utbetalningar av ersättning skall ske.

Hur avslutar jag mitt medlemskap i ICA Kundpanel?

Du kan när som helst säga upp ditt medlemskap i panelen genom att skicka ett mail till support@icakundpanel.se där du ber oss ta bort dig ur ICA Kundpanel.

Om ersättning

Hur vet jag om jag fått ersättning för en undersökning?

Genom att logga in på ditt panelkonto och klicka på fliken ”Mitt saldo” kan du se hur dina poäng uppdaterats när du genomfört en ny undersökning. Gör gärna detta något dygn efter det att du enomfört en hel undersökning, eftersom det ibland kan dröja innan systemet uppdaterats. Om du inte kan se att du fått in en ersättning som du väntat, kontakta oss på support@icakundpanel.se.

Hur mycket poäng får jag för en undersökning?

Den ersättning du får för att besvara en enkät varierar och beror på tidens längd. Enkäter över 5 minuter ger ungefär lika många poäng som minuter. Ersättningen du får för att besvara en enkät står alltid i inbjudningsmailet till undersökningen.

Hur gör jag en utbetalning?

För att genomföra en utbetalning loggar du in på ditt panelkonto och klickar på “Hem”. Uppe i vänstra hörnan kan du se hur många poäng du har samlat ihop. Har du samlat ihop tillräckligt med poäng (minst 35 poäng) kan du klicka på ”Köp” under den produkt som du önskar få som utbetalning. Ett mail kommer skickas till dig innehållande en produktkupongen samt instruktioner hur produkten laddas på ditt ICA-kort.

Hur ser jag hur mycket poäng jag har samlat ihop?

När du loggat in på ditt panelkonto kan du klicka på fliken “Hem” där du kan se ditt aktuella panelsaldo uppe till vänster.

Min utbetalning har inte kommit fram - varför?

När du väljer att betala ut poäng från ditt konto till värdecheckar på ICAs egna sortiment eller som donation till Röda Korset kan det dröja en tid innan betalningen verkligen genomförs. Detta kan bero på att flera andra utbetalningar väntar på att verkställas. Du kan alltid följa status på dina utbetalningar på ditt panelkonto. Det bör inte ta mer än 4 veckor från det att du genomför utbetalningen av värdecheckar till dess att de finns på ditt ICA-kort.

Om undersökningarna

När kommer nästa undersökning?

Beroende på hur många undersökningar du har valt att ta emot varje månad, samt beroende på hur många undersökningar som är aktiva i systemet, kan antalet du får variera mellan 0-6 per månad. Dessa skickas ut under veckodagarna men du kan besvara dem när det passar dig.

Hur svarar jag på undersökningar?

Du får en inbjudan till en undersökning via ett brev till ditt e-postkonto. I det brevet finns en länk som du klickar på för att komma till undersökningen. Enkäten öppnas i ett separat fönster och du kan påbörja och avsluta den när du själv har tid.

När jag klickar på länken står det att undersökningen är stängd/avslutad. Vad betyder det?

Av erfarenhet vet vi att inte alla har tid eller möjlighet att svara på de undersökningar vi skickar ut. Exempelvis är vissa kanske på semester och kan inte svara på vår enkät. Därför skickas enkäten ut till en större mängd personer och avslutas när önskat antal svar inkommit. Därefter kan inga fler panelister svara på undersökningen. Om du har otur har vi redan hunnit få in det antalet svar vi söker. Det ska dock höra till undantagen att en undersökning är avslutad när man klickar på länken.

Varför får jag ibland inte svara på mer än ett par frågor? Vad är screenout?

Vissa undersökningar är endast riktade till en viss grupp människor, exempelvis vänsterhänta personer. Därför inleds undersökningen med ett antal frågor för att se om du passar in i enkätens profil, så kallade screenout-frågor. Om du inte tillhör den grupp som berörs av undersökningen avslutas enkäten och du får då heller ingen ersättning för just den undersökningen.

Hur hanteras mina svar och personuppgifter?

Alla svar behandlas under stor sekretess och inga svar kan kopplas till dig. Du är fullständigt anonym i undersökningen och resultaten av enkäten används endast i sammanställd form. Läs mer om hur ICA behandlar dina personuppgifter på https://www.ica.se/dataskydd/